Εκπαιδευτική εκδρομή του 10ου Γυμνασίου Βόλου και του Γυμνασίου Στεφανοβικείου στα Τρίκαλα στο πλαίσιο διασχολικού πολιτιστικού προγράμματος

Με μεγάλη επιτυχία στέφθηκε η μονοήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στα Τρίκαλα την Παρασκευή 12/4/2024 των συνεργαζόμένων σχολείων, 10ου Γυμνασίου Βόλου & Γυμνασίου Στεφανοβικείου, στο  πλαίσιο Διασχολικού Πολιτιστικού Προγράμματος με θέμα το Αρχοντορεμπέτικο.

Οι μαθητές και μαθήτριες των δύο σχολείων επισκέφθηκαν τη Φιλαρμονική του Δήμου Τρικκαίων όπου ο ιστορικός ερευνητής της Φιλαρμονικής και μουσικός της, κος Οδυσσέας Τράντος, παρουσίασε με γλαφυρό τρόπο την ιστορία της Φιλαρμονικής της πόλης από τις απαρχές της  μέχρι και σήμερα, τις σημαντικές εκδηλώσεις όχι μόνο των Τρικάλων, αλλά και της Ελλάδας, στις οποίες η Φιλαρμονική έλαβε μέρος μέσα από σπάνια ντοκουμέντα, φωτογραφίες και παρτιτούρες. Εντύπωση τους έκανε η μεγάλη του προθυμία να παίξει ζωντανά σαξόφωνο. Πράγματι, εκεί οι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες εκστασιάστηκαν, αφού δεν είχαν ακούσει ξανά ζωντανή μουσική από αυτό το θεϊκό όργανο και αντιλήφθηκαν ότι το πάθος και το μεράκι είναι η κινητήρια δύναμη για πολλά πράγματα στη ζωή τους. Στο σημείο αυτό οφείλουμε να εκφράσουμε και τις ευχαριστίες μας στην Αρχιμουσικό  - Μαέστρο της Φιλαρμονικής του Δήμου Τρικκαίων, κα Μουτσοπούλου Μαίρη, που δέχθηκε ευχαρίστως το αίτημα μας για την επίσκεψη, καθώς και την Προϊσταμένη Τμήματος Πολιτισμού κα Τσιούτσια Μαρίζα, η οποία μας έδωσε την άδεια επίσκεψης από το Δήμο Τρικκαίων.

Στη συνέχεια, επισκέφθηκαν το Μουσείο Τσιτσάνη στις παλιές φυλακές των Τρικάλων. Εκεί αφού έμαθαν για την ιστορία του κτηρίου και την ανακατασκευή του περιηγήθηκαν  στο χώρο όπου είδαν όλη τη ζωή του μεγάλου ρεμπέτη, τα «μαγαζιά» που δούλεψε, άκουσαν  επιλεγμένα τραγούδια του μέσα από διαδραστικές εφαρμογές, τις επιρροές ως προς τη σύνθεση των τραγουδιών του. Ακόμη είδαν την καρέκλα του στο πάλκο, το μπουζούκι και τον μπαγλαμά του, πιάτα και μαχαιροπήρουνα από την ιστορική ταβέρνα του «Τζίμη του Χοντρού», προσωπικά του αντικείμενα και την αστυνομική του ταυτότητα, καθώς και το γραφείο και τα στιλό του, καθώς επίσης και τα μέσα και υλικά κατασκευής ενός δίσκου γραμμοφώνου. Στον ίδιο χώρο βρίσκεται και το δίδυμο οθωμανικό λουτρό του 16ου αι. στο οποίο εκτίθενται κυρίως – πέραν των ανασκαφέντων μνημείων της οθωμανικής περιόδου – σημαντικά ευρήματα της περιοχής από πλήθος κεραμικών και αγγείων της μεσοβυζαντινής περιόδου.

Επόμενη στάση των δύο σχολείων ήταν το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στην Καλαμπάκα. Το Μουσείο περιλαμβάνει μια πλούσια συλλογή πτηνών και θηλαστικών καθώς και ένα ολοκληρωμένο μουσείο μανιταριών, το πρώτο στο είδος του στην Ελλάδα. Στο Ζωολογικό τμήμα του μουσείου εκτίθενται πάνω από 350 είδη πτηνών και θηλαστικών. Η συλλογή των ζώων είναι εξαιρετικής ποιότητας, αφού προέρχονται από τους καλύτερους ταριχευτές της Ευρώπης, ενώ η σπανιότητα πολλών εξ αυτών είναι μεγάλη. Καλύπτει δε πλήρως την πανίδα της περιοχής και όχι μόνον.

Στο τμήμα των Μανιταριών υπάρχουν 250 διαφορετικά είδη, τα οποία είναι γλυπτά, σε απόλυτη ομοιότητα χρώματος και μεγέθους με τα φυσικά. Παρουσιάζονται σε τρεις φάσεις ανάπτυξης, προκειμένου να γίνεται κατανοητός ο κύκλος ζωής τους. Έχουν κατασκευαστεί ένα-ένα στο χέρι από πολύ καλούς γλύπτες που διαθέτει η περιοχή. Το μουσείο επίσης είναι γνωστό για τα βικτωριανά εκθέματά του και την αυθεντικότητά τους. Αυτά τα εκθέματα διασώζονται από την εποχή της Βασίλισσας Βικτωρίας, δηλαδή πριν από 180 χρόνια περίπου.

Εκείνο όμως, που κάνει εξαιρετικό το μουσείο δεν είναι μόνο η ποιότητα των εκθεμάτων του. Είναι κυρίως ο τρόπος παρουσίασης που το καθιστά μοναδικό στην Ελλάδα, αλλά και ανταγωνιστικό με ανάλογα ευρωπαϊκά. Τα ζώα και τα μανιτάρια παρουσιάζονται μέσα στο φυσικό περιβάλλον που ζουν (π.χ. δάσος, υγρότοποι, αλπική ζώνη κτλ) σε διοράματα, τα οποία αποτελούν προσομοίωση των συνθηκών διαβίωσης και καρποφορίας. Επίσης, εκείνο που ολοκληρώνει το όραμα των ιδρυτών του Μουσείου είναι η έκθεση ζωγραφικής και γλυπτών που υπάρχει στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, στην οποία συμμετέχουν ντόπιοι καλλιτέχνες και το θέμα της σχετίζεται άμεσα με το Μουσείο. Με τον τρόπο αυτό ήθελαν να συνδέσουν τη φύση και το περιβάλλον με την πολιτιστική κληρονομιά, έτσι όπως αυτή βιώνεται και εκφράζεται από το ντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό.

Ένας από τους στόχους αυτής της εκπαιδευτικής εκδρομής ήταν  να γνωριστούν καλύτερα και να συσφίξουν τις σχέσεις τους οι μαθητές και μαθήτριες των δύο σχολείων μιας και σε λιγότερο από ενάμιση μήνα θα παρουσιάσουν από κοινού μουσικοθεατρική και χορευτική παράσταση με τίτλο «Η αρχόντισσα και ο ρεμπέτης».

Οι συνοδοί καθηγήτριες του 10ου Γυμνασίου Βόλου, κα Αποστολοπούλου Αικατερίνη  και Μαλιαγκάνη Νικολέτα, συγχαίρουν και δημοσίως τη στάση και τη συμπεριφορά των μαθητών και μαθητριών τους καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής εκδρομής και ευχαριστούν τους συναδέλφους του Γυμνασίου Στεφανοβικείου, κο Πάντο Στέργιο και κα Τσιμητρά Ευαγγελία, καθώς και τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γυμνασίου Στεφανοβικείου για την άψογη και εποικοδομητική συνεργασία τους.

 

Συγγραφέας: 
kotzagiotou